Let express our gratitude.

Orang Malaysia ni pada pandangan saya kurang budaya ber-"terima kasih". We should express our feeling of being grateful and thankful to all people that helped and influenced us in our life. Ucapan terima kasih ni umpama 'magic word' dimana orang yang menerima ucapan terima kasih akan happy dan orang yang meng-ekspresikan ucapan terima kasih itu pun akan lebih gembira. Kalau tak percaya boleh rujuk experiment seperti video di bawah.
 
Gratitude expression not only limited to our family, close friends and collegues only, tapi kepada sesiapa sahaja yang membantu kita. Sebagai analogi, apa bila kita berada di mana mana restaurant pun misalnya, kalau pelayan datang hantar pesanan, tidak salah kalau kita ucapkan terima kasih, thank you, xie xie, nandri atau apa apa sahaja bahasa yang difahami dua hala dan percayalah yang penat seharian pekerja itu akan hilang macam itu sahaja sebab dia tahu dia punya effort was appreciated.
 
Dan even worse dalam kes yang lain ada dalam kalangan kita yang belajar ilmu atau skill seperti masakan, fotografi, lakonan dan etc dengan orang kita, tapi bila dah pandai dan well known sikit bila ditanya dalam sesi interview ataupun wawancara tak kisah lah formal ataupun tidak formal akan perihal siapa guru mereka. Terus sahaja mereka jawab nama-nama mat salleh yang mereka sendiri belum pernah jumpa.
 
Atau sekadar dengar nama gah mat salleh berkenaan di television, majalah dan lain lain. Lekeh sangat lah nak sebut nama orang Malaysia jugak walhal dah menuntut ilmu dari orang kita juga. Ye lah saya faham macam tak grand je nak sebut "SAYA BELAJAR SKILL NI DARI ORANG MALAYSIA KITA JUGA".
 
 
Omar F.

Comments

Popular Posts